جلسات لیزر موهای زائد چند وقت یک بار باید انجام گیرد؟


از بین بردن موهای زائد

لیزر موهای زائد با وجود آنکه به سرعت در میان مردم رایج گردیده است و افراد بسیاری برای از بین بردن موهای زائد بدن خود به آن روی آورده اند، یک فرایند سریع و زود بازده نیست و برای آنکه بتواند تمامی موهای زائد در یک ناحیه را از بین ببرد به زمان نیاز دارد.

برای آنکه افراد بتوانند بهینه ترین نتیجه را از این شیوه درمانی بگیرند نیاز است که 5 الی 10 جلسه لیزر را پشت سر بگذارند و هر یک از این جلسات باید در فاصله زمانی 10 هفته از جلسه قبل خود قرار بگیرد. این مساله به دلیل طبیعت بدن افراد و روند رویش موهای زائد می باشد که چرخه استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد.
در ادامه به مساله شیوه عملکرد این فرایند خواهیم پرداخت.


چرخه رویش موهای بدن انسان


برای آنکه متوجه شوید روند از بین بردن موهای زائد با استفاده از لیزر به چه صورت می باشد، شما ابتدا نیاز دارید بدانید که چرخه رشد موهای زائد در بدن به چه صورت می باشد. در اعماق پوست بدن شما حفره ها و یا روزنه های کوچکی وجود دارد که فولیکول های مو در آن قرار دارند.

فولیکول های مو در واقع ریشه موها هستند و موها از داخل آن ها شروع به رشد می نمایند. هر فولیکول مو سه فاز مختلف رشد را در طول روند رشد خود طی می کند که هر یک از این فاز ها می تواند از چند روز چند ماه و یا سال به طول بیانجامد. این مساله کاملا بستگی به محل قرار گیری آن فولیکول مو و نوع موی زائد دارد. در زیر فاز های مختلفی که فولیکول های مو در طول فرایند رشد خود آن را طی می نمایند به تفسیر آورده شده است.


•    فاز رشد: فاز رشد که از آن با نام علمی آناجن (Anagen) نیز یاد می شود، فاز فعالیت فولیکول های مو می باشد. موهای زائد بدن ممکن است از چند روز تا چند ماه در این فاز باقی بمانند. در هر دوره از زمان 15 الی 20 در صد از موهای بدن در فاز رشد قرار دارند. این موهایی که در فاز رشد قرار دارند و یا اصطلاحا فعال هستند همان موهایی هستند که لیزر آنها را هدف قرار می دهد و موجب از بین رفتن آنها می گردد.
•    فاز انتقال: فاز انتقال که نام علمی آن کاتاجن (Catagen) می باشد، مدت زمانی است که رشد موها متوقف می شود و موها از حالت فعال به حالت منفعل تغییر فاز می دهند. در این دوره از زمان اندازه فولیکول ها کوچک‌تر از حالت فعال می گردد و از منابع تغذیه ای خود که مواد لازم برای رشد را فراهم می نموده اند جدا می گردد. در این دوره بر آمدگی هایی که در محل رویش موهای زائد بر روی پوست ایجاد می شود و دلیل آن رشد موهای زائد است از بین می رود و سطح پوست در محل منافذ کاملا یکدست و بدون برآمدگی می گردد. موهای زائد ممکن است برای مدت چند روز تا چند هفته در این وضعیت باقی بمانند.
•    فاز استراحت: فاز استراحت که نام علمی آن تلوجن (Telogen) می باشد، مدت زمانی است که فولیکول ها برای بازیابی نیروی خود و جذب مجدد ذخیره های غذایی بدان نیاز دارند تا فعالیت خود را از سر بگیرند. در این دوره پس از آنکه فولیکول ها مواد غذایی مورد نیاز خود را جذب می نمایند مجددا شروع به رشد می کنند و برآمدگی های ناشی از رشد موها دوباره بر روی پوست نمایان شده و موهای زائد دوباره بر روی پوست نمایان می گردند. پس از این دوره موهای مجددا وارد فاز فعالیت یا آناژن می گردند و رویش خود را از سر می گیرند.


لیزر موهای زائد چگونه موجب از بین رفتن موها می گردد؟ (لیزر موهای زائد چگونه کار می کند)


در طول فرآیند لیزر کردن موهای زائد یک تکنسین کار آزموده که دارای مدرک و مجوز رسمی فعالیت باشد از یک دستگاه لیزر بر روی پوست شما استفاده می نماید. دستگاه لیزر اشعه های نوری لیزر را به صورت تشدید شده و متمرکز شده در می آورده، تا فولیکول های موهای زائد را در پوست شما از بین ببرد. این اشعه های نور متمرکز شده به حرارت تبدیل می شوند و توسط فولیکول های موی شما که در فاز فعالیت هستند جذب می شود.

این فرآیند با نام علمی فوتوترمویسیس (Photothermoysis) شناخته می شود. زمانی که فولیکول های مو حرارت اشعه لیزر را جذب می نمایند، غیر فعال می گردند و در واقع این مساله موجب می شود که فولیکول ها توانایی خود را در رویاندن موهای جدید از دست بدهند. در فاصله زمانی کوتاه نسبت به زمانی که فولیکول ها اشعه های متمرکز شده لیزر را جذب می نمایند، موهای زائد می ریزند و دیگر هیچ‌گاه مجددا رویش نمی یابند.


در مرحله رشد از چرخه رویش مو ها، رنگ‌دانه های مویی درون فولیکول ها در بیشترین مقدار خود قرار دارند و این مساله موجب می شود که به خوبی اشعه های لیزر را جذب نمایند. این فولیکول های مو قادر هستند که بخش اعظمی از حرارت و انرژی اشعه های لیزر را جذب نمایند و این مساله رشد آنها را غیر فعال می نماید.

از آنجایی که میزان رنگ‌دانه ها در فولیکول های مو در سایر فاز های سیکل رشد به اندازه زمانی آنها در فاز فعالیت یا رشد هستند، نمی باشد لذا موهایی که در سایر فاز ها قرار دارند به اندازه موهایی که در فاز فعالیت قرار دارند تحت تاثیر اشعه لیزر قرار نمی گیرند. از این رو اشعه لیزر تنها می تواند فولیکول های موهایی که در فاز رشد قرار دارند را از بین ببرد. در هر دوره از زمان تنها یک سوم و یا کمتر از موها در فاز رشد قرار دارند. به همین دلیل هر فرد نیاز به جلسات لیزر متعددی دارد تا همه موهای زائد بدن وی از بین بروند.


برنامه ریزی زمانی برای جلسات درمانی لیزر موهای زائد


به دلیل آنکه تمامی موهای بدن با یک جلسه لیزر از بین نمی روند و جلسات لیزر متعددی نیاز است تا تمامی فولیکول های موهای زائد تحت تاثیر اشعه ی لیزر قرار بگیرند و برای همیشه غیر فعال گردند، از این رو نیاز است که شما برنامه زمان‌بندی دقیق و منظمی برای جلسات لیزر خود داشته باشید. بسته به اندازه ناحیه و نوع موهای بدن فرد اکثر افراد 5 الی 10 جلسه لیزر نیاز دارند تا بتوانند به نتیجه دلخواه خود و خلاصی از شر موهای زائد برسند

. از آنجایی که این جلسات باید در فاصله زمانی 10 هفته از یکدیگر قرار بگیرند، گروه جدیدی از فولیکول های مو در هر یک از جلسات لیزر تحت تاثیر اشعه قرار می گیرند. پس از هر جلسه بخشی از موهای بدن فرد برای همیشه از بین می روند و پوست فرد نرم تر و لطیف تر از قبل می گردد.


اگر شما تصور می کنید که روش لیزر موهای زائد برای شما مناسب می باشد و قصد دارید که در آینده نزدیک با استفاده از این روش از شر موهای زائد خود خلاص شوید تنها کافیست که با ما تماس بگیرید و از راهنمایی های مشاوران خبره و پزشکان متخصص در مجموعه ما بهره‌مند گردید.