آیا لیزر موهای زائد ایمن است؟

آیا برطرف کردن موهای زائد بوسیله لیزر یک روش ایمن است؟


ایمن بودن روش برطرف کردن موهای زائد بوسیله لیزر سوالی است که بسیاری از بیماران همواره به دنبال جواب آن هستند. هنگامی که می گوییم یک روش ایمن و بی خطر است دقیقا منظور ما چیست؟ در این مقاله سعی کرده ایم تا پیرامون این موضوع اندکی بحث کنیم تا موضوع برای شما روشن تر شود و بتوانید با اعتماد بیشتری لیزر درمانی را برای از بین بردن موهای زائد بدنتان انتخاب نمایید.

 


آیا از بین بردن موهای زائد بوسیله لیزر عوارض جانبی دارد؟


بسیار مهم است که تراپیست یا پزشکی که قرار است کار لیزر بدن شما را انجام دهد، از تمامی بیماری ها و داروهایی که مصرف می کنید اطلاع کامل داشته باشد. اگر داروهایی که مصرف می کنید جزء لیست سیاه داروهای کلینیک های درمان با لیزر نباشد بنابر این می توان گفت که شما برای انجام لیزر درمانی مشکل خاصی نخواهید داشت. اگر به دیابت مبتلا هستید حتما این موضوع را با پزشک درمیان بگذارید.


گاهی اوقات پس از درمان لیزری موهای زائد، محل لیزر روی پوست قرمز می شود و ممکن است فرد در آن ناحیه احساس گرما داشته باشد. این عوارض تنها چند روز باقی خواهد ماند و سریعا برطرف خواهد شد. در برخی موارد احتمال این وجود دارد که پس از لیزر، بیمار کبودی ها و تاول هایی را بر روی پوست خود مشاهده نماید. در این موارد مشخص است که استفاده از روش برطرف کردن موهای زائد بوسیله لیزر برای پوست بیمار مناسب نیست.


لیزر می تواند پوست را نسبت به آسیب های پرتو خورشید حساس تر کند. این روش درمانی می تواند میزان رنگدانه های پوست را زیاد یا کم کند. به این ترتیب ممکن است رنگ پوست تیره تر شود و یا به طور کامل رنگ خود را از دست بدهد. البته این مشکل با استفاده از مواد حفاظتی در برابر خورشید مانند کرم های ضد آفتاب به راحتی قابل کنترل می باشد.

 


آیا برطرف کردن موهای زائد بوسیله لیزر می تواند باعث سرطان پوست شود؟


ایجاد سرطان پوست بوسیله ی لیزر تنها در حد یک افسانه است. همانطور که قبلا هم گفتیم، پس از لیزر پوست نسبت به نور خورشید حساس می شود و بسیار مهم است که از آن در برابر تابش مستقیم خورشید مراقبت شود. به همین منظور توصیه می شود که به طور منظم از ضد آفتاب های مناسب استفاده نمایید و به طور مرتب مورد معاینه پزشک قرار بگیرید. اگر این دستورالعمل های ساده را رعایت کنید، با تابش خورشید هیچ مشکلی نخواهید داشت.


برای بدست آوردن بهترین نتایج از برطرف کردن موهای زائد بوسیله لیزر، برخی تاییدیه های پزشکی بر روی لیزر ها قرار داده شده که این تاییدیه ها با توجه به نتایج انجام لیزر درمانی بر روی بیماران با پوست های متنوع بدست آمده است. در تحقیقات انجام گرفته برای صدور این تاییدیه ها هیچ نمونه ای وجود نداشته است که به دلیل استفاده از لیزر به سرطان پوست مبتلا شده باشد.

 


آیا برطرف کردن موهای زائد بوسیله لیزر بر روی باروری افراد تاثیر می گذارد؟


تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه لیزر بر روی باروری بیمار تاثیر گذاشته باشد ارائه نشده است. این روش بسیار شگفت انگیز است و به راحتی می توان تمامی نقاط بدن را با استفاده از آن اصلاح نمود. میزان تابش لیزر در این روش به حدی نیست که به ارگان های داخلی بدن نفوذ کند. افراد بسیاری هستند که برای داشتن پوستی صاف و با کیفیت به طور پی در پی و منظم جلسات لیزر درمانی را به مدت طولانی پیگیری می کنند و هیچ مشکلی از این بابت برای آنها بوجود نیامده است.

 


آیا برطرف کردن موهای زائد بوسیله لیزر باعث سوختن پوست می شود؟


اگر لیزر مورد نظر برای از بین بردن موهای زائد بدنتان با توجه به نوع پوست و موی شما به درستی انتخاب شود، به هیچ عنوان باعث سوزش پوست شما نخواهد شد. اگر تراپیستی که کار لیزر درمانی شما را انجام می دهد به اندازه ی کافی حرفه ای باشد، ریسک سوختن پوست شما بوسیله ی لیزر به مراتب کمتر خواهد بود.


با وجود تمامی نکاتی که تا اینجا به آنها اشاره شد، بسیار مهم است که شما قبل از شروع لیزر موهای زائد بدنتان، کاملا آماده باشید. قبل از شروع کار اطمینان حاصل کنید پوست شما به طور کامل تمیز شده است. هرگز از عطر ها و مواد آرایشی بر روی پوستتان استفاده ننمایید زیرا این مواد می توانند پرتوی لیزر را بازتاب دهند. پس از انجام لیزر درمانی، باید مراقبت های ویژه ای انجام شود. برای مثال فردی که بوسیله ی لیزر موهای زائد خود را برطرف کرده است، حداقل تا 48 ساعت نباید از استخر استفاده نماید زیرا این کار می تواند باعث سوختگی و عکس العمل های دیگر پوست گردد.


تغییر رنگ ها و لکه های پوست ناشی از آفتاب سوختگی را نمی توان بوسیله لیزر درمان کرد. این به این دلیل است که هنگامی که پوست بوسیله ی آفتاب گرفتن تغییر رنگ می دهد، در واقع اندکی می سوزد. اگر بر روی پوست آفتاب سوخته لیزر تابانده شود، در واقع گرمای بیشتری به آن وارد می شود و ممکن است سوختگی آن را بیشتر کند و موجب بوجود آمدن زخم یا تغییر رنگ پوست شود.

 


آیا استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد نزدیک چشم خطری به همراه دارد؟


اگر چشم در معرض تابش لیزر قرار بگیرد ممکن است بینایی فرد دچار آسیب شود. از این رو تمامی کسانی که در اتاقی که لیزر در آن به بیمار تابانده می شود باید از عینک های محافظ چشم استفاده نمایند. هنگامی که پوست صورت بیمار لیزر می شود، این کار باید تا فاصله ی معینی از چشم انجام گیرد. هنگام این کار، شما از یک عینک مخصوص استفاده می کنید که از تابیدن هر گونه لیزر را به چشم جلوگیری می نماید.

 


آیا روش از بین بردن موهای زائد بوسیله ی لیزر یک روش بهداشتی است؟


همانند تمامی فرآیند های زیبایی دیگر، تراپیست ها باید از تمیز بودن تمامی تجهیزات دستگاه لیزر و لوازم مربوطه مطمئن شوند. اگر این استاندارد ها به طور صحیح رعایت شود، خطر انتشار هر گونه بیماری و عفونت به شدت کاهش خواهد یافت. هرکدام از نقاط بدن که تحت تابش لیزر قرار می گیرند، اغلب بلافاصله با استفاده از مواد ضد عفونی کننده تمیز می شوند تا از انتشار عفونت بطور کامل جلوگیری شود. اغلب تراپیست ها قبل از شروع لیزر درمانی پوست بدن بیمار را به طور کامل تمیز و ضد عفونی می نمایند و برخی نیز در هنگام پروسه تابانیده لیزر از دستکش پلاستیکی استفاده می کنند.


موارد ایمنی لازم برای داشتن یک لیزر درمانی ایمن
مطمئن شوید که کلینیکی که در آن قصد انجام لیزر درمانی موهای زائد بدن خود را دارید، موارد زیر را به طور کامل رعایت نماید:
•    فرآیند درمان لیزری توسط یک تراپیست مجرب انجام شود
•    محلی که در آن لیزر درمانی انجام می شود به طور کامل تمیز باشد
•    مراقبت های پس از انجام لیزر توسط پرسنل کلینیک به طور کامل به شما توضیح داده شود
•    قبل از شروع درمان یک تست آزمایشی بر روی پوست شما انجام گیرد
•    در طول انجام لیزر درمانی حتما عینک محافظ در اختیار شما قرار داده شود
اگر در کلینیکی که انتخاب کرده اید تمامی موارد بالا رعایت شده باشد، شانس موفقیت آمیز بودن درمان شما به مراتب بالا خواهد بود.
به طور کلی دستگاه های لیزر از دیدگاه پزشکی تایید شده هستند و امروزه در سراسر دنیا جهت برطرف کردن موهای زائد بدن بیماران مورد استفاده قرار می گیرند. لیزر کاملا بی خطر است و در مواردی که تا کنون از لیزر استفاده شده، هیچ گزارشی مبنی بر خطر آفرین بودن این وسیله پزشکی ارائه نشده است.